اثبات امام زمان روحی فداک
(جلسه اول)
***اثبات امام زمان روحی فِداک***
اصل لزوم و حیات یک امام و زنده بودن او در هر عصر، امری عقلانی و
برهانی است و با برهان و دلیل عقلی و فلسفی قابل اثبات است؛ ولی این که این امام
اسمش چیست و کی به دنیا آمده و کی از دنیا رفته و آیا الان هم زنده است یا نه، به
کمک دلیل های نقلی، یعنی روایات و آیات و نقل های تاریخی امکان پذیر است.
با این مقدمه، به دلایل وجود امام زمان
روحی فداک در عصر حاضر می پردازیم. دلایل فراوانی یافت می شود که میتوان از آن ها
وجود امام زمان روحی فداک را اثبات کرد.
این دلایل را می توان در سه مورد ذیل خلاصه
کرد:
- دلیل عقلی؛
- دلیل قرآنی؛
- دلیل روایی و نقل تاریخی.
1- دلیل عقلی بر وجود امام زمان روحی فداک:
امامت امام زمان(ع) و وجود
حضرت، از مباحث امامت خاصه است. در امامت خاصه، بر خلاف امامت عامه، مستقیماً نمی
توان از دلیل عقلی بهره گرفت؛ بلکه می توان از دلیل عقلی برای اثبات امامت عامه و
ضرورت وجود امام بهره گرفت. سپس با بهره گیری از روایات و نقل های تاریخی، آن را
در وجود حضرت مهدی(عج) منحصر کرد.
دانشمند عالی قدر، استاد جعفر سبحانی می گوید:
مبانی کلامی مهدویت گاهی
مبانی نقلی و گاهی مبانی عقلی است... امّا مبانی کلامی عقلانی: می دانید که عقل
نمی تواند هیچ وقت فرد مشخصی را برساند. نمی توانیم روی فرد، برهان عقلی اقامه
کنیم. یکی از مبانی برهان عقلی این است که نبوت و امامت، یک فیض معنوی است... مسلمانان
هم می گویند که این فیض تا وجود پیغمبر اکرم(ص) باقی است. اهل سنت می گویند که این
فیض معنوی که در لباس نبوت و امامت بود، با فوت پیغمبر قطع شد. پس ارتباط بشر با
عالَم بالا قطع شد.
اما ما می پرسیم چرا خدا
چنین فیضی را به گذشتگان داده، اما به ما و آیندگان نداده است؟ مگر ما از آن ها
کمتر هستیم؟ شیعه امامیه این مشکل را حل کرده است و آن این که این ارتباط به صورت
نبوت نیست که رسالت، تکالیف و دین جدیدی باشد؛ بلکه فیض الهی به واسطه انسان کاملی
برقرار است و از طریق این انسان کامل به بشر می رسد. امروزه آن واسطه، حضرت حجّت
(عج) است. این برهان را علامه طباطبایی برای پروفسور کربُن بیان داشته است.(1)
بنا بر این دلیل و ادله فراوان دیگر از روایات، امام و حجت الهی باید همیشه وجود داشته باشد. نمی توان زمانی را تصور کرد که خالی از حجت الهی باشد. پس نمی توان زمان ما را خالی از وجود حجت الهی دانست. بنابراین، امام زمان در زمان ما وجود دارد و زنده است.
امام صادق - علیه السلام - فرمود: «ما
امامان، امان اهل زمین هستیم؛ چنان که ستارهها امان اهل آسمان اند. ماییم که خدا
به وسیله ما آسمان را نگاهداشته تا بر زمین نیفتد. جز با اجازه او و براى ما آن را
نگهداشته تا بر اهلش موج نزند و براى ما باران ببارد و رحمت خویش نشر کند و زمین
برکات خود را بیرون دهد. اگر امام در زمین نباشد، زمین اهل خود را فرو می برد. از
روزى که خدا آدم را آفرید، خالى از حجت نیست که یا ظاهر و مشهور بوده است و یا غایب
و مستور و تا قیامت هم خالى نمی ماند. او، حجت خدا است. اگر چنین نباشد، خدا را
نمی پرستند.
سلیمان، راوى حدیث، می گوید: از امام صادق
(ع) پرسیدم: چگونه مردم از امام غائب بهرهمند شوند؟ فرمود: چنان که با آفتاب پس
ابر بهرهمند می شوند
(2).
خب قبل از اینکه برم سراغ دلیل قرآنی و اثبات کنیم میخوام یک مثال بزنم که درکش همه گیر باشه اینجا
این مثالی که میزنم به وقل معروف بلا تشبیه است و فقط برای درک موضوع هست.
شما یک کارخانه ای فرض کنید که مثلا یک دستگاهی میسازه.
شما فرض کنید که مثلا خداوند مثلا اون کارخانه هست و مثلا اون وسیله هستی هست و ئستورات دینی و نعمت های خداوند
و اون وسیله یک دفترچه راهنما داره که فرض کنید قرآن و احادیث اهل بیت هست
خب اینجا ما برای بعضی از تنظیمات و قسمت ها نیاز به یک نفر که در اصطلاح بهش نمایندگی و متخصص میگن نیاز داریم
امام زمان رو میشه اینجور فرض کرد که برای نشان دادن حقایق باید یک حجت خدا باشد که نماینده همون کارخانه هست
خیلی از حقایق قرآن و احادیث رو ما نمیدونیم.
امام رابطه مستقیم و بدون واسطه با خداوند دارد که از همه چیز خبر دارد حتی ریزترین چیزها